۷ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶

یک دورهمی ساده برای هیچ!

اگر تا چندی پیش پای درد و دل فعالین حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مینشستیم، به نکتهای دست پیدا میکردیم که صحه گذاری بر آن حکایت بود و نه شکایت! عدم وجود رویدادهای کافی و البته وافی حقیقتی بود تلخ که آرزوی یکایک دوستداران این حوزه محسوب میشد. دیری نپایید که این آرزوی شیرین به کمک پیشکسوتان و متخصصین این حوزه جامه عمل پوشید و منجر به برگزاری رویدادهای بسیاری در این حوزه شد. رویدادهای ایرانی با ایده‌های داخلی و همچنین رویدادهای فرنگی با ساختار بومی‌شده همگی چشم به جهان اکوسیستم تازه شکل گرفته فناوری اطلاعات و ارتباطات کشورمان گشودند و مسبب اتفاقات بسیار ارزشمند در این راستا شدند. ادامه خواندن

۲۵ تیر ماه سال ۱۳۹۵

۵ اصل برای طراحی یک وب سایت موثر

این نوشته از من در ستون ذره بین هفته نامه سراسری عصر ارتباط چاپ شده است.

طراحی زیبا و مناسب یک وب سایت تنها از نظر کاربران قابل تشخیص بوده و ملاک های این تشخیص در کنار زیبایی شناسی یقینا سادگی در استفاده نیز محسوب می شود، زیبایی و سادگی دو نکته بسیار مهم هستند که می توانند بر روی تجربه یک کاربر از آن وب سایت تاثیر گذاشته و طیف زیادی از دیگر مخاطبان را به واسطه آن احساس با وب سایت همراه و یا دور نمایند. در این مطلب به ۱۰ اصل ضروری و اولیه طراحی صفحات وب که می تواند منجر به طراحی یک وب سایت استاندارد، مناسب و در عین حال زیبا شود، اشاره خواهیم کرد:

هدف

یک وب سایت برای هر صفحه اش باید یک هدف مشخص داشته باشد. اینکه یک بیننده در یک صفحه باید به دنبال چه چیزی باشد می تواند مشخص کننده هدف یک صفحه و در نتیجه یک سایت شود، سرگرمی، تعاملات اقتصادی و اطلاعات هر یک می توانند هدف صفحه و در نتیجه نوع طراحی سایت را مشخص کنند. ادامه خواندن

۸ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵

تایپوگرافی و رنگ دو مشکل عمده در طراحی وب

اهمیت رنگ و تایپوگرافی در وب به اندازه ای است که شاید بتوان گفت اگر وب سایتی با کیفیت پایین از نظر طراحی مشاهده کردید دلیل آن عدم رعایت یکی از این دو نکته است. دو نکته ی بسیار مهم که اکثرا توسط طراحان و پیاده سازان رعایت نمی شود. تایپوگرافی در وب فارسی به دلیل عدم وجود تنوع در فونت های اصلاح شده برای وب و همچنین حضور افرادی که وب سایتشان را کماکان با فونت هایی نظیر Arial  و Tahoma  طراحی می کنند و یا به رعایت نکات ریز در این خصوص اهمیتی نمی دهند با مشکلات زیادی همراه است. از طرفی معقوله رنگ  و انتخاب ترکیب رنگ در موارد زیادی با اشکال همراه است که از جمله دلایل آن می توان به دخالت های کارفرمایان ، پالت رنگی خاص هر برند و عدم تسلط کافی بر رنگ شناسی طراحان اشاره کرد. ادامه خواندن

۲۰ فروردین ماه سال ۱۳۹۵

پایان کار ستون نقد و بررسی در هفته نامه عصر ارتباط

از آبان ماه سال ۱۳۹۳ امکان همکاری با هفته نامه سراسری عصر ارتباط در قالب نویسندگی برایم میسر شد، همکاری که بی شک یکی از بهترین اتفاقات زمینه کاریم محسوب می شود. داشتن یک ستون هفتگی، نوشتن در زمینه ای که در آن فعال هستی، نقد و بررسی وب سایت های نهادی و دولتی از زوایایی مختلف طراحی و پیاده سازی و همچنین قدم گذاشتن در راهی که استادم سالار کابلی در آن پیش قدم بود و مدت ها قبل از من در آن ستون می نوشت همگی از چالش های جدید، دوست داشتنی و البته مهیج کار جدیدم بود. ادامه خواندن

۲۹ خرداد ماه سال ۱۳۹۴

پادکست براکت

پادکست براکت

تو چند سال گذشته همیشه برایم این سوال پیش می آمد که چرا یک رسانه ای به صورت تخصصی و اختصاصی حوزه وب را پوشش نمی دهد؟ البته تعداد رسانه های مختلف که به این حوزه می پردازند کم نیست ولی شاید اختصاصی بودن تعداد این رسانه ها را برای شمردن کم کرده است.

از طرفی تو یک سال و نیم اخیر که در نشریات مختلف می نوشتم موضوعاتی برایم مطرح می شد که دوست داشتم خودم شخصا بهش بپردازم و دنبالش بکنم و یا اینکه بیشتر از آن چیزی که برایش نوشتم یا نوشتند در موردش توضیح و ابعاد مختلفش را بررسی کنم، خوب گزینه های زیادی نداشتم راه اندازی مجله و ماهنامه و روزنامه و برنامه های تلویزیونی و رادیویی سختی های خودش را داشت به همین جهت تصمیم گرفتم از طریق راه انداختن یک پادکست به این هدف برسم، با پیام صادری در خصوص این موضوع چندین و چند بار صحبت کردیم و بعد از رسیدن به نقشه راه کلی استارت پادکست براکت را زدیم.

در پادکست براکت همان طور که در سایت آن توضیح دادیم قرار است حوزه وب را از دو دید تخصصی و تجربی بررسی بکنیم، بخشی از این بررسی توسط پیام و من و بخش دیگر آن توسط مهمانان برنامه که از فعالان خوب این حوزه هم هستند صورت می گیرد. فرمت برنامه هنوز به بلوغ و پختگی خودش نرسیده، یقینا از نظرات دنبال کننده هایمان برای رسیدن به این بلوغ استفاده می کنیم، البته تغییرات از فصل دوم به بعد در روند کار پادکست اعمال می شوند چراکه باید به جمع بندی کلی در مورد آنها برسیم ولی از اصلاح عیب هایمان دریغ نمیکنیم و آن ها را به فصل دوم واگذار نمیکنیم. پادکست براکت هر دو قسمت یک موضوع را بررسی می کند و هر قسمت بین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه برنامه خواهد بود. طراحی سایت براکت بسیار ابتدایی و ساده بوده و قرار است بعد از اپیزود چهارم از دیزاین اصلی آن رو نمایی شود.

خیلی خوشحالم که در این راه با پیام صادری همراه هستم چرا که اول از همه خودش از فعالان خوب این حوزه است و دوم دیدگاه ژورنالیستی خوبی به همه رویدادهای تحت وب دارد، تجربه ی غیرقابل انکارش در کار صدا و تولید پادکست های خوب از جمله بی نام کست از جمله نکاتی است که من به خاطرش به پیام افتخار می کنم.

در آخر اینکه هدف از تولید این پادکست کارهای نمایشی نیست و قرار هم نیست که از این طریق در آمدی پیدا کنیم، هدف عنوان کردن موضوعاتی مهمی است که شاید کمتر به آن پرداخته می شود. صحبت های مطرح شده در این پادکست توسط پیام، من و تمامی مهمانان، نظرات تخصصی و گاه سلیقه ای است و قرار نیست بهترین و کامل ترین تصمیم و نظر باشد چراکه ما هم مثل بقیه فعالان این زمینه همیشه مشغول یادگرفتن هستیم و خواهیم بود، شاید عنوان این موضوع که این پادکست گپی است دوستانه بین تمامی فعالان این حوزه بهتر می توانست رسالت این پادکست را بیان کند.

امیدوارم که دنبال کنید و اگر بد بودیم ما را متوجه اشتباهات و خطاهایمان بکنید تا بتونیم بهتر باشیم و جلو بریم.

ارادتمند شما

هومن رضوانی

 

۲۵ بهمن ماه سال ۱۳۹۳

سایت سازمان فناوری اطلاعات نیاز به جراحی دارد

این نوشته از من در هفته نامه عصر ارتباط در تاریخ ۶ دی ماه ۱۳۹۳ چاپ شده است.
سایت سازمان فناوری اطلاعات itc.ir به نوعی مرجع رسمی آی-تی محسوب می شود چراکه رسالت این سازمان طیف زیادی از کاربران اینترنت و به طور کل فعالان آی-تی را در بر میگیرد، به همین دلیل طراحی حرفه ای، نوین و استاندارد شرط لازم برای وب سایت این سازمان می باشد. با نگاه اول به این سایت اندکی خوشحال می شویم چرا که طراحی متفاوت تری نسبت به وب سایت های رایج دولتی را شاهد هستیم اما بعد از کمی حوصله متوجه عیب های زیاد و طراحی تقریبا مشابه آن با سایت هایی نظیر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی cra.ir خواهیم شد که این با توجه به شرط های لازم ذکر شده در بالا اصلا قابل قبول نمی باشد.
عدم استفاده از افکت در ساخت اسلایدر باعث خسته شدن چشم کاربر و خشک به نظر رسیدن طراحی می شود از طرفی با توجه به این که بخشی از فعالیت عمده این سایت برای کاربر عضوها می باشد در نظر نگرفتن مکانی مناسب برای فیلد های ورودی کاربران در منوهای اصلی صفحه اول از نظر طراحی تجربه کاربری مشکل دارد. استفاده از رنگ مشکی بر روی زمینه خاکستری برای عنوان جعبه منوها وضوح نداشته و بهتر است از حالت bold استفاده گردد، همینطور از سه رنگ نارنجی، آبی و قرمز برای طراحی قالب استفاده شده است که رنگ قرمز کنتراست خوبی با دو رنگ دیگر ندارد. ادامه خواندن

۱۱ دی ماه سال ۱۳۹۳

از قلم فارسی آزاد حمایت میکنم

pfont

این نوشته به کمک وب سایت اصلی کمپین و نوشته سالار کابلی در حمایت از این کمپین گردآوری شده است.

چند سوال؟

دقت کردید چه قدر ارایه‌های فارسی نسبت به نمونه انگلیسی‌شان بد شکل هستند؟ تا حالا سعی کردیده‌اید وب‌سایت‌های مختلف مثلا جیمیل را به زبان فارسی ببینید؟ دقت کردید چقدر ناخوانا و زشتند؟ یا مثلا زمان خواندن مطالب طولانی به زبان فارسی چشمتان خسته شده و شروع به سوزش کرده؟

مختصری از کمپین

کمپین قلم فارسی آزاد مدتیه که راه‌اندازی شده و در حال جمع‌آوری هزینه مورد نیاز برای طراحی یک خانواده قلم آزاد و رایگان برای استفاده عموم هست. این قلم قراره توسط استاد دامون خانجانزاده طراحی بشه و تمامی مستندات فنی قلم در گیت‌هاب قرار بگیرن. برخی از ویژگی های قلم به نقل از وب سایت اصلی کمپین :

  • قلم تحت پروانهٔ OFL 1.1 به طور رایگان و آزاد در دو نسخهٔ مناسبِ صفحهٔ نمایش و چاپ عرضه می‌شود.
  • تا حد امکان سعی می‌شود در تمامی سکوها نمایش یکسانی داشته باشد.
  • یک خانوادهٔ کامل شامل مایل، پررنگ و مایلِ پررنگ ساخته می‌شود.
  • حجم قلم تا جایی که تأثیر منفی روی کیفیت کار نگذارد با تکیه بر تکنیک‌ها و ارجاع‌دهی کم می‌شود تا قابل استفاده به‌عنوان وب‌قلم باشد.
  • در طراحی قلم خوانایی متن، جزئیات فنی و استاندارد سازی اهمیت فراوانی دارد.
  • قلم شامل نویسه‌های کامل زبان‌های فارسی و عربی و در همهٔ حالت‌ها «ک ی ى ء ؤ ئ أ ه» و در صورت امکان کُردی: «ڕ‎ ڵ‎ ڤ‎ ێ‎ ۆ‎ ھ‎ ە ۊ» ‎گیلگی/مازندرانی: «ە ˇ» پشتو: «ټ‎ څ‎ ځ‎ ډ‎ ړ‎ ږ‎ ښ‎ ګ‎ ڼ‎ ی‎ ې‎ ی‎ ۍ‎» پنجابی: «ڈ ڑ ھ ے ہ ہ» عربی مصر: «ڤ» می‌باشد. نویسه‌ها مطابق جدول یونی‌کد طراحی می‌شود. همچنین اعداد فارسی، عربیِ هندی و عربی به صورت جداگانه طراحی می‌شوند.
  • کد منبع تحت پروانهٔ یادشده در اختیار عموم قرار می‌گیرد و روی گیت‌هاب منتشر می‌شود.

 استاد دامون خانجانزاده

طراحی قلم هایی نظیر «ویژه» یا «مشکی»، قلم «دیبا» که در بیلبوردهای سطح شهر می‌توان آنها را دید، قلمی که او به نفع کودکان مبتلا به سرطان موسسه محک عرضه کرده است و همینطور لوگوی «تهران امروز» بخشی از رزومه موفق ایشان هستند.

آخر

آخر اینکه توصیه می‌کنم اگر توان مالی دارید از این کمپین حمایت کنید تا به ۱۰ میلیون تومان برسه  و اگر هم توان مالی ندارید هم لطفا این کمپین رو در شبکه‌های اجتماعی و در وبلاگ‌هاتون به اشتراک بذارید تا کمکی کرده باشیم به این موج بزرگ.

ممنون 🙂