این نوشته من در شماره ۱۴ ماهنامه پیوست در تیر ماه ۱۳۹۳ چاپ شده است : ماهنامه پیوست
( فروش آنلاین ۳ درصد از تولید ناخالص ملی سهم دارد)
پیشگفتار
واژه ای که امروزه بیش از پیش در مورد آن می شنویم تجارت الکترونیک است ، تجارت الکترونیک یکی از راه ها نسبتا مدرن کسب و کارهای نوین می باشد که انواع مختلفی نیز دارد ، با توجه به هزینه های مربوط به راه اندازی و نگهداری کسب و کارهایی که هویت فیزیکی دارند ، تجارت الکترونیکی صرفه ی اقتصادی بیشتری دارد ، البته تجارت الکترونیکی در بعد سود دهی می تواند بسیار بازدهای بالایی نسبت به واحدهای فیزیگی داشته باشد . چندی است که تب این نوع از تجارت ، البته بیشتر در بعد احداث و در قالب استارت آپ ها در ایران بالا گرفته که با توجه به اقدامات سازنده ای که در جهت فرهنگ سازی این مهم صورت گرفته است ، دور از ذهن نبوده ، اما با توجه به تمام فوایدی که تجارت الکترونیک دارد ، با برخورد نسبتا منفی از جانب طیف گسترده ای از جامعه با این رویداد مواجه هستیم که باعث شده روند رو به رشد تجارت الکترونیک را در ایران ، کشوری که به دنبال ایجاد و توسعه شهرهای الکترونیک است به تاخیر بیندازد ، این واکنش های منفی که باعث عدم توسعه و رشد تجارت الکترونیک می شود در دو زمینه قابل بررسی هستند : ۱٫دلایل راه اندازی این بنگاه ها (احداث) ۲٫دلایل روی آوردن به این نوع از بنگاه ها (استفاده)
تجارت الکترونیک چیست؟
تعاریف متعددی در منابع مختلف از این واژه وجود دارد که از جمله آن ها می توان به این دو مورد اشاره کرد:
– تجارت الکترونیک یعنی انجام کلیه فعالیتهای تجاری با استفاده از شبکه های ارتباطی رایانه ای به ویژه اینترنت است. تجارت الکترونیک تجارت بدون کاغذ است و به وسیله آن تبادل اطلاعات خرید و فروش و اطلاعات لازم برای حمل و نقل کالاها و انجام مبادلات بانکی با سهولت و سرعت بیشتری انجام می شود. به عبارت دیگر تجارت الکترونیک نام گسترده ای از نرم افزارها و سیستم ها است که خدماتی نظیر جستجوی اطلاعات، مدیریت، تبادلات، بررسی وضعیت اعتبار، اعطای اعتبار، پرداخت به صورت آنلاین، گزارش گیری و مدیریت حساب ها را در اینترنت به عهده می گیرند .
– منظور از تجارت الکترونیک انجام مبادلات تجاری اعم از خرید و فروش و ارائه خدمات ( منظور خدمات رایگان و غیر رایگانی است که با هدف اقتصادی انجام می شود) در اینترنت است. به عبارت دیگر تجارت الکترونیک استفاده از هر نوع شبکه الکترونیک برای انجام مبادلات و داد و ستدهای تجاری و ارائه خدمات است.
شاید بتوان گفت بهترین تعریف از تجارت الکترونیک را دانشنامه آزاد ویکی پدیا داشته باشد که بیان دارد : تجارت الکترونیک (E-Commerce) فرایند خرید، فروش یا تبادل محصولات، خدمات و اطلاعات از طریق شبکههای کامپیوتری و اینترنت است. ادامه خواندن