۲ دی ماه سال ۱۳۹۳

دلایل عدم رشد و رونق تجارت الکترونیک در ایران

eCommerce3این نوشته من در شماره ۱۴ ماهنامه پیوست در تیر ماه ۱۳۹۳ چاپ شده است : ماهنامه پیوست

( فروش آنلاین ۳ درصد از تولید ناخالص ملی سهم دارد)

پیشگفتار

واژه ای که امروزه بیش از پیش در مورد آن می شنویم تجارت الکترونیک است ، تجارت الکترونیک یکی از راه ها نسبتا مدرن کسب و کارهای نوین می باشد که انواع مختلفی نیز دارد ، با توجه به هزینه های مربوط به راه اندازی و نگهداری کسب و کارهایی که هویت فیزیکی دارند ، تجارت الکترونیکی صرفه ی اقتصادی بیشتری دارد ، البته تجارت الکترونیکی در بعد سود دهی می تواند بسیار بازدهای بالایی نسبت به واحدهای فیزیگی داشته باشد . چندی است که تب این نوع از تجارت ، البته بیشتر در بعد احداث و در قالب استارت آپ ها در ایران بالا گرفته که  با توجه به اقدامات سازنده ای که در جهت فرهنگ سازی این مهم صورت گرفته است ، دور از ذهن نبوده ، اما با توجه به تمام فوایدی که تجارت الکترونیک دارد ، با برخورد نسبتا منفی از جانب طیف گسترده ای از جامعه با این رویداد مواجه هستیم که باعث شده روند رو به رشد تجارت الکترونیک را در ایران ، کشوری که به دنبال ایجاد و توسعه شهرهای الکترونیک است به تاخیر بیندازد ، این واکنش های منفی که باعث عدم توسعه و رشد تجارت الکترونیک می شود در دو زمینه قابل بررسی هستند : ۱٫دلایل راه اندازی این بنگاه ها (احداث)  ۲٫دلایل روی آوردن به این نوع از بنگاه ها (استفاده)

تجارت الکترونیک چیست؟

تعاریف متعددی در منابع مختلف از این واژه وجود دارد که از جمله آن ها می توان به این دو مورد اشاره کرد:

–  تجارت الکترونیک یعنی انجام کلیه فعالیتهای تجاری با استفاده از شبکه های ارتباطی رایانه ای به ویژه اینترنت است. تجارت الکترونیک تجارت بدون کاغذ است و به وسیله آن تبادل اطلاعات خرید و فروش و اطلاعات لازم برای حمل و نقل کالاها و انجام مبادلات بانکی با سهولت و سرعت بیشتری انجام می شود. به عبارت دیگر تجارت الکترونیک نام گسترده ای از نرم افزارها و سیستم ها است که خدماتی نظیر جستجوی اطلاعات، مدیریت، تبادلات، بررسی وضعیت اعتبار، اعطای اعتبار، پرداخت به صورت آنلاین، گزارش گیری و مدیریت حساب ها را در اینترنت به عهده می گیرند .

 – منظور از تجارت الکترونیک انجام مبادلات تجاری اعم از خرید و فروش و ارائه خدمات ( منظور خدمات رایگان و غیر رایگانی است که با هدف اقتصادی انجام می شود) در اینترنت است. به عبارت دیگر تجارت الکترونیک استفاده از هر نوع شبکه الکترونیک برای انجام مبادلات و داد و ستدهای تجاری و ارائه خدمات است.

  شاید بتوان گفت بهترین تعریف از تجارت الکترونیک را دانشنامه آزاد ویکی پدیا داشته باشد که بیان دارد : تجارت الکترونیک (E-Commerce) فرایند خرید، فروش یا تبادل محصولات، خدمات و اطلاعات از طریق شبکه‌های کامپیوتری و اینترنت است. ادامه خواندن

۵ آذر ماه سال ۱۳۹۳

#بازی‌وبلاگی: شاد باشیم

happyامروزعلیرضا حیاتیعزیز از من برای شرکت در بازی وبلاگیش با موضوع ” شاد باشیم ” دعوت کرد و منم تجربه خودم از این موضوع و یا شاید بهتر بگم از این پرسش رو سعی کردم تو یک پست بنویسم .

“چقدر باعث خوشحالی افرادی هستیم که اطرافمون هستن ؟”

خارج از اینکه شاید از دور آدم مغرور، محافطه کار و منطقی به نظر بیام اما کسایی که از نزدیک با من در ارتباط هستن میدونند که بیش از حد آدم شوخ طبع و مثبتی ام چرا که همیشه سعی میکنم وقتی با آدمای اطرافم هستم مفید باشم و انرژی مثبت بدم بهشون، چون خودم دیدم و میبینم کسایی رو که پر از انرژی منفی هستن و با حضورشون تو یک جمع یا حتی کنار کسی این انرژی رو منتقل میکنن که باعث سخت گذشتن به جای لذت بردن میشه . شاید سهم من از خوشحال کردن اطرافیانم این باشه که سعی میکنم تا اونجایی که بشه بهشون کمک کنم تا مسائلی رو که دارن راحت تر ببینن که این راحتی میتونه نتیجه ای مثل یک لبخند برای اونها داشته باشه. این که همیشه سعی میکنم مشکلات رو ساده ببینم باعث میشه راه حل های بهتر و ساده تری هم برای هر چیز پیدا کنم دلیل این خصوصیتم اعتقاد زیادی که به خدا دارم و معتقدم که هرچه پیش آید خوش آید.

ادامه خواندن

۲۳ مهر ماه سال ۱۳۹۳

ورک شاپ آموزشی اصول طراحی اینترفیس و طراحی تجربه کاربری

Workshopبا همکاری شرکت پدیده تجارت قصد به اجرای دو ورک شاپ آموزشی با موضوعات اصول طراحی اینترفیس و طراحی تجربه کاربری دارم ، این ورک شاپ آموزشی ۳ روزه است و ظرفیت آن ۵ نفر می باشد . سعی میکنم در این دو ورک شاپ با پرداختن به مثال های عینی به آموزش اصول طراحی اینترفیس و همینطور طراحی تجربه کاربری بپردازم با توجه به سر فصل های گفته شده در این دوره هنرجو می تواند در پایان دوره در این دو زمینه شروع به کار نماید.برای دانشجویان و محصلان تخفیف خاص در نظر گرفته شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام می توانید به آدرس شرکت پدیده تجارت مراجعه نمایید.

۲۸ شهریور ماه سال ۱۳۹۳

گسترش دامنه فعالیت ها

improveشاید هدف خیلی از فعالان حوزه تجارت الکترونیک در ایران و در ابتدا ، کسب در آمد حداقلی و بازگشت سرمایه اولیه می باشد اما نکته مهم این است که پس از رسیدن به این مهم چه راه کارهایی به منظور بقای کسب و کار و چیزی که از آن به عنوان تجارت الکترونیک یاد می کنیم وجود دارد؟ واضح و مشخص است که فضای اینترنت هر روزه دچار تغییرات و پیشرفت ها می باشد و ظهور بنگاه هایی که فعالیتی مشابه دارند غیرقابل کتمان است ، از این رو نیاز به یک برنامه کوتاه مدت و البته متناسب با زمان در کنار برنامه بلند مدت کسب و کار پیاده شده ، محسوس است ، چراکه کاربر همواره نیاز به یک تجربه جدید را در خود احساس کرده و از طرفی تنوع و حتی وجود قابلیت هایی بهتر و بیشتر ، می تواند دلیل مناسبی برای از دست دادن مشتری شود ، به همین دلیل گسترش دامنه فعالیت ها البته مرتبط با موضوع و فلسفه اصلی کسب و کار شما ، می تواند این انگیزه را در کاربر ایجاد نماید که همواره از شما بازدید و خرید نموده و به زبانی ساده تر فعالیت های بنگاه های مشابه با توجه به کامل و متنوع بودن خدمات شما ، برای آن جلوه نکرده و از یک کاربر معمولی ، یک مشتری ثابت ایجاد بکند.در کنار این گسترش فعالیت ها، تبلیغات ، یک اصل غیر قابل اغماض و ضروری است ، حتی با وجود بازدید بالا و مشتری های ثابت و به زبان ساده تر ، چرخیدن چرخ کسب و کار، توجه به تبلیغ می تواند تضمینی برای آینده شما،تثبیت در ذهن مشتریانتان،برندینگ،القای احساس اعتماد و اطمینان به مخاطبان و جذب طیف جدیدی از کاربران را به همراه داشته باشد ، بنابراین کنار گذاشتن مبلغی حتی شده کم به منظور تبلیغ در تمامی اوقات ، بسیار مثمر ثمر خواهد بود.

حتما برای شما هم اتفاق افتاده است

برای خرید لباس به یک فروشگاه مراجعه کرده اید، فروشنده جوان به سراغ شما آمده و با رگباری از کلملت و الفاظ سعی در ترغیب شما به خرید دارد و این پا فشاری را تا مرحله ای پیش می برد که شما نه تنها از خرید منصرف میشوید بلکه درحالتی کاملا انفعالی قرار میگیرید. میدانید چرا ؟ زیرا مشتری در لحظه ای احتیاج دارد با تصورات ذهنی خود تصمیم به خرید گرفته و بر مبنای آن از آرامش انتخاب و خرید تواما لذت ببرد و فروشنده غیر حرفه ای ،خریدار را از این لذت و آرامش محروم ساخته است. در مثالی دیگر زمانی که برای خرید مراجعه میکنید و فروشنده در کمال بی توجهی و بی حوصلگی برخود میکند ودر پاره ای موارد حتی اژ پاسخگویی هم خوذاری میکند و به یکباره تمامی تصورات ذهنی شما را از یک خرید لذت بخش بر هم میزند . این دو سناریو را ذکر گردم تا مهارت ارتباط با مشتری را یادآور شوم و متذکر شدم ایجاد فضایی سرتاسر احترام به مشتری جزء لاینفک مهارت در فروش است اما نباید فرامش کنیم که مشتری را میباید در لحظه ای خاص که کاملا به مهارت فروشنده بستگی دارد با ذهنییاتش تنها گذاشته و اجازه دهیم تا در آرامش کامل تصمیم بگیرد و از لذتی که از خرید برای خود متصور بوده بمعنای واقعی بهره گیرد، از طرف دیگر فراموش نکنیم بی توجهی به مشتری به منزله خداحافظی همیشگی نه تنها با آن مشتری بلکه با طیف غیر قابل محاسبه ی مشتریانی خواهیم بود که این مشتری با آنها میتواند در ارتباط باشد که محاسبه تعداد آن برای فروشنده غیر قابل تخمین خواهد بود. پس فراموش نکنیم مهارت فروش یعنی درک نیازهای مشتری ، ارایه راهکار برای رفع نیازهاو مالا کسب رضایت مشتری است. یادمان باشد هزینه جذب یک مشتری بین ۵ تا ۱۱ برابر نگهداری یک مشتری قدیمی است و خسارت از دست دادن یک مشتری یعنی فرار حداقل پنجاه مشتری دیگر.افرادی که صرفا ارتباط عمومی خوبی دارند نمی توانند فروشندگان و بازاریاب های خوبی بشوند و مهارت فروش مجموعه ای از مهارت ها است پس بنابراین تصور اینکه ارتباط عمومی خوب ،فروشندگی خوب را مهیا می کند ، اشتباه می باشد ،اما خودباوری ؛ اعتماد به نفس و اعتقاد به خوب بودن محصولی که فروشنده قصد فروش آن را دارد ، تاثیر به سزایی در رسیدن به موفقیت آن فروشنده دارد.

نوشته ای از علیرضا رضوانی

۲۹ فروردین ماه سال ۱۳۹۳

عوامل موثر در تجارت الکترونیک و کسب و کارهای اینترنتی

از عوامل موثر در تجارت الکترونیک و همینطور کسب و کارهای اینترنتی می توان به تبلیغات ،برندینگ وبازاریابی اشاره کرد.هریک از این سه مورد سازو کار و روش های اجرایی متفاوتی در کسب و کارهای اینترنتی و یا تجارت های الکترونیکی دارند.اولین و شاید اصلی ترین عاملی که در فروش و موفقیت شما بسیار زیاد موثر است ، توجه به برندینگ می باشد ، انتخاب یک نام مناسب که با کار شما مرتبط باشد یا بتواند المان هایی از فعالیت شما را برای مخاطب یادآوری نماید، ساخت نام و نشانه ی در خور شأن ، گویا و از نظر گرافیکی با کیفیت بالا و همینظور داشتن یک پالت رنگی مشخص از اقدامات لازم جهت برندینگ صحیح می باشد.

ecommerce-banner
ادامه خواندن

۲۱ اسفند ماه سال ۱۳۹۲

تفاوت تجارت الکترونیک با کسب و کار اینترنتی

history-of-ecommerceبرخلاف اشتباه خیلی ها ، تجارت الکترونیک و کسب و کار اینترنتی دو موضوع کاملا متفاوت از یکدیگر می باشد، بعضی از کتاب ها و مراجع تجارت الکترونیک E-Commerce را زیر مجموعه ای از کسب و کار اینترنتی (E-Business)معرفی کرده اند.اما تفاوت بین این چیست؟ تجارت الکترونیک زمانی اتفاق می افتد که یک کاربر بتواند به صورت آنلاین با اتصال به درگاه پرداخت الکترونیکی موردی را خرید و از آن استفاده نماید اما کسب و کار اینترنتی به انجام تمام و یا بخشی از امور کسب و کارشما ، در در حوزه اینترنت را می گویند و به عبارت دیگر ، وقتی که یک کسب و کار به منظور پیشرفت و توسعه خود از اینترنت استفاده نماید به (E-Business) روی آورده است.در کسب و کار اینترنتی ، می توان بخشی از وظایف که به عهده کارکنان شما است را به وب سایت خود محول کنید ، اطلاع رسانی از محصولات و اخبار جدید شما و یا همینطور ارائه تعرفه قیمت های شما از نکات مثبت کسب و کار اینترنتی است.از مزایای تجارت الکترونیک می توان به این موارد اشاره نمود :

-کاهش هزینه های توزیع و حذف واسطه ها
-صرفه جویی در وقت و زمان سفارش دهنده ها
-حفظ بازار های قبلی و جذب بازارهای بیشتر به کمک موتورهای جستجو گر

در راستای ایجاد شهرهای الکترونیکی و با توجه به گسترش و توسعه اینترنت در بین اکثریت مردم ، توجه به تجارت الکترونیک و کسب کارهای اینترنتی ، از ملزومات کسب و کار و از اصول مهم بقا در بازار و بالا بردن توان رقابتی می باشد و چه بسا با این رویکرد ، بسیاری از هزینه های زائد و بی دلیل شما حذف شده و صرفه جویی مناسبی برای شما صورت بگیرد.تنظیم و تدوین یک طرح جامع یا همان (E Business Plan) گام اول در راستای ایجاد تغییر فرآیند تجاری شما به یک کسب و کار اینترنتی و البته نوین می باشد.به منظور ورود به تجارت الکترونیک نیز چنین برنامه مشابه ای تدوین و تنظیم می شود ؛ البته تجارت الکترونیک از حیث چگونگی تراکنش انواع محتلفی دارد که از رایج ترین آنها می توان به B2B ,B2C,C2B  اشاره نمود.