۱۴ اسفند ماه سال ۱۳۹۲

تجارت فروشنده با مصرف کننده

b2cدر بین انواع مختلف تجارت الکترونیکی ، با توجه به گسترش اینترنت ، تجارتی که بین فروشنده و مصرف کننده صورت می گیرد از انواع رایج محسوب می شود. در این نوع تجارت انواع و اقسام کالاها به صورت نو و دست دوم مورد معامله قرار می گیرد.این نوع تجارت که از آن تحت عنوان B2C یاد می شود با راه اندازی سایت هایی از قبیل آمازون مطرح گردید که در یک طرف این معامله ، فروشنده قرار دارد که خود می تواند تولید کننده نیز باشد و در طرف دیگر خریدار. باید بدانیم که مشتری به صورت پیش فرض به مدل سنتی خرید ، خو گرفته است بنابراین فروشنده مجازی باید فضا را بسیار راحت و قابل فهم ، همانند فضای سنتی و البته با امنیت بالا فراهم بسازد تا خریدار این فضا را ترجیح داده و خرید خود را انجام بدهد.موفقیت در این مدل تا حد زیادی به تجارب مثبت کاربران بستگی خواهد داشت که میتوانند خرید کرده باشند و حتی می توانند خریدی از شما نکرده باشند.شرکت هایی که در این زمینه فعال هستند باید بتوانند محیط آنلاین نیرومندی را تدارک ببینند تا بتوانند رضایت مشتری را فراهم آورند ، در فراهم آوردن این احساس یعنی حس رضایتمندی مشتری آنلاین ، متن و گرافیکی که مشتری به جای فروشنده با آن مواجه است بسیار موثر می باشد بنابراین طراحی زیبا ، استاندارد و کاربردپذیر نقش به سزایی در رسیدن به این مهم خواهد داشت.با توجه به گسترش دستگاه های متصل به اینترنت طراحی واکنش گرا فروشگاه شما ، خرید آسان تر و بهتری را برای کاربر به ارمغان می آورد همینطور با هک شدن و مسانل امنیتی از این قبیل، در بازه ای از زمان این نوع تجارت به شدت کاهش پیدا کرده است ، لذا توجه به امنیت ، شاید از تمامی موارد ذکر شده در بالا از اهمیت بالاتری برخوردار باشد. در کشور ما هنوز به صورت گسترده این نوع از معامله حتی در بین کاربران حرفه ای اینترنت ، جا نیفتاده است که لازمه ای آن فرهنگ سازی و تبلیغات مناسب می باشد.

۳۰ بهمن ماه سال ۱۳۹۲

اصول تجارت الکترونیک در فروشگاه های آنلاین

یکی از راه های ایجاد کسب و کار ، روی آوردن به دنیایی به اسم تجارت الکترونیک است . ایجاد کردن یک فروشگاه آنلاین از راه های ایجاد یک کسب و کار اینترنتی می باشد ، فروشگاه آنلاین به هر وب سایتی که متصل به درگاه پرداخت الکترونیک باشد و به نوعی جنس یا محصولی را مورد معامله قرار دهد گفته می شود.موارد زیادی در احداث یک کسب و کار اینترنتی دخیل و مهم می باشد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-مدیریت مشتری:به این معنا که بتوانیم مطالبات کاربران و مشتریان خود را فراهم آورده و یک سازمان دهی خاص در خصوص رفتار با کاربرانمان داشته باشیم.

SEO و SEO : SEM به معنای بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو به منظور افزایش بازدید کنندگان وSEM به معنای بازاریابی به کمک موتورهای جستجو است.

-مدیریت محصولات:ارائه محصولات با کیفیت بالا و البته با گارانتی و همینطور شرایط پس از فروش و تلاش برای موجود بودن محصولات در تمام اوقات سال.

-مدیریت کمپین:کمپین های تبلیغاتی از راه های اصلی جذب بازدید کنندگان و معرفی محصولات شما  هستند که باید به صورت صحیح مدیریت و بهینه بشوند ، مهندسی تبلیغات یکی از مباحث مهم در تجارت الکترونیک است .

ادامه خواندن

۲۱ بهمن ماه سال ۱۳۹۲

۵ نشانه شکست شرکت های نوپای اینترنتی

business-failوقتی به عنوان یک کارآفرین در حوزه اینترنت شروع به فعالیت می کنیم ، امیدهای زیادی برای به ثمر نشستن آن داریم ، با توجه به اینکه بحث استارت آپ ها ( شما بخوانید شرکت های نوپا اینترنتی) جدیدا بسیار مورد توجه قرار گرفته است ، سیر زیادی از مدیران و حتی غیر مدیران را به خود می بیند که خواهان امتحان کردن شانس خود هستند، پس بهتر است با نشانه های شکست یک پروژه تحت وب آشنا بشویم تا در صورت بروز بتوانیم چاره اندیشی کرده و جلوی شکست آن را بگیریم:

-کار نکردن به صورت تمام وقت:بیشتر اوقات شاید از بعضی صاحبان شرکت های نوپای اینترنتی شنیده باشید که تنها نیمی از وقتشان را به کار خود اختصاص داده اند و موفق هم شده اند ، اما جالب است بدانید که ۲۴ برار این تعداد ، افرادی هستند که موفقیتشان را وام دار تمام وقت کار کردن خود هستند.
-یک و یا چهار موسس:اگر تعداد موسسان یک شرکت نوپای اینترنتی یک نفر باشد به دلیل عدم وجود نعمتی به اسم مشورت ، یقینا در آینده دچار مشکل خواهد شد و اگر این تعداد چهار نفر به بالا باشد ، باز هم دچار مشکلاتی از قبیل اختلاف نظر ها در توسعه و حتی سناریو ایده خواهند شد ، اما باید بدانیم که همیشه استثنا هم وجود دارد.
-نبود فرد فنی در بین موسسان:اگر فردی ایده پرداز یک استارت آپ باشد اما سررشته ای از مسائل فنی این حوزه نداشته باشد حتما در آینده شکست را تجربه خواهد کرد ، وجود یک فرد فنی در بین موسسان می تواند ایده را بسیار پخته تر و واقع بینانه تر بکند و همینظور مشکلات احتمالی و بازار مقابل را برای ایده پرداز به منظور تصمیمی بهتر به تصویر بکشد ، پس توصیه می شود برای راه اندازی یک شرکت نوپای اینترنتی گروهی متشکل از : ایده پرداز –طراح و توسعه دهنده – بازاریاب داشته باشید.
-در نظر نگرفتن مقیاس حقیقی بازار:اگر یک ایده پرداز بدون در نظر گرفتن مقیاس بازار و دانستن بازار هدف خود،تنها به فکر توسعه ایده خود باشد،در آینده با مشکلات زیادی از قبیل جلب رضایت مشتریان خود مواجه خواهد بود ،همینظور باید بدانید که با توجه نکردن به صدای مشتری نه تنها به آنها احترام نگذاشته اید بلکه خواسته آن ها را که برای بهبود کیفیت ایده شما هم است ، پیاده نکرده اید.
-تغییرات زیاد:اصلاح به منظور رسیدن به نتیجه بهتر خوب است،اما تغییرات زیاد باعث حذف شدنمان می شود.بودند کارآفرینانی که طرح و یا حتی ایده اولیه خود را که با استقبال هم مواجه شده بوده ، ۱ تا ۲ بار تغییر و حدود ۴۸% کاربرانشان را نسبت به روزهای ابتدایی از دست داده اند.باید بدانیم که ثبات ، احساس آرامش و اعتماد را برای کابر و مشتری به ارمغان می آورد و این موضوع با اصلاح عیب های یک طرح و ایده کاملا متفاوت است.

۲ بهمن ماه سال ۱۳۹۲

۶ اشتباه رایج مدیران

6-Project-Management-Mistakes
 اشتباهاتی که افراد در زمان مدیریتشان ممکن است انجام بدهند بسیار زیاد است و انواع مختلفی دارد . کارمندان پیکره اصلی مجموعه شما را تشکیل می دهند ، به همین دلیل است که بسیاری از مهم ترین اشتباهات مدیران پیرامون رفتار آنها با کارمند هایشان است که باعث ضربه زدن به حرکت مجموعه می شود، ۶ مورد از رایج ترین اشتبهات مدیران در این حوزه به شرح زیر می باشد :

۱-عدم اعتماد به نیروهای خود:اگر به نیروی خود اعتماد نداشته باشید مجبور می شوید زمان زیادی از روز خود را برای نظارت بر کار آن نیروها و یا حتی انجام بخشی از کارهای آنها بگذارید که این باعث از بین رفتن وقت مفید شما می شود.

۲-راهنمایی کم به کارمندان:اگر راهنمایی به نیروها به منظور انجام وظایفشان به صورت کامل انجام نشود ، باعث گمراهی آنها و طرح پرسش های متفاوت از جانب آنها می شود ، که این منجر به از بین رفتن وقت و انرژی مدیر و نیرو در جهت رسیدن به هدف می شود، یا یک توضیح کامل از کارمند خود چیزی به دنبالش هستید را بخواهید .

۳-عمل نکردن به قول های خود: سعی کنید قولی را که به کارمندان خود می دهید به هر شکل شده است عملی سازید در غیر این صورت دادن این قول ها شاید در کوتاه مدت تاثیر به سزایی در افزایش راندمان آنها داشته باشد اما در دراز مدت باعث دلسردی کارمندان و بی اعتبار شدن صحبت های شما می شود.

ادامه خواندن

۲۶ دی ماه سال ۱۳۹۲

برخورد با اشتباهات کارکنان

یکی از مسائلی که همواره در محیط های کاری برای مدیران پیش می آید ، عصبانیت های حاصل از اشتباهات کارکنان است ، یک مدیر باید همواره بتواند خشم خودش را کنترل و در عین حال نیرو خود را تنبیه و متوجه اشتباهی که انجام داده است بکند ، برخورد های تند و خشن چه در پیش چشم سایر کارکنان و چه در غیاب آنها توصیه نمیشود ، از طرفی برخورد منطقی و حتی صبورانه گاها منجر به برداشت اشتباه کارکنان و تاثیر منفی بر کارشان در آینده خواهد داشت لذا ، ۱٫متذکر شدن اشتباهات اولیه و یا کوچک کارکنان باعث دلسردی آنها در انجام کارشان می شود ۲٫در صورت بروز اشتباهات اولیه اما اساسی ،در پایان وقت اداری، اشتباهات را به صورت خصوصی به نیرو متذکر شوید ۳٫اگر اشتباهات تکرار و یا خطاها تعدد داشت بدون آنکه از اشتباهات گذشته پرده برداری کنید آن را به نیرو در پیش جمع متذکر شوید.۴٫اگر نیرو اشتباهات را تکرار و یا اصلاح نگشت از سیاست عصبانیت و بخشش استفاده کنید.یک مدیر توانمند مدیری است که بتواند توام با هم از تمام موارد ذکر شده استفاده کند ، استفاده بیش از حد تذکرات و یا تنبیه ها باعث دلسردی ، ایجاد احساس عدم امنیت شغلی ، نفاق و دشمنی بین نیروهای درون سازمانی  و یا حتی بی اثر شدن تنبیه ها در دفعات بعد دارد ، ایجاد کردن یک محیط دوستانه و صمیمی و در عین حال قانونمند باعث خواهد شد درصد زیادی از خطاها و همینطور بسیاری از حساسیت ها کاهش پیدا کند.سیاست تعیین جریمه ها و پاداش ها البته به صورت خرد و کوچک ، یک روشی است که در بسیاری از شرکت های معتبر اجرا می شود. در کل توصیه نمی شود به خاطر اشتباهات ،نیرو ها را اخراج و یا تحقیر کرد ، انسان ها جایز الخطا هستند و یکی دیگر از مهارت های مدیریتی ، توانمند کردن نیروهایش است و نه حذف آنها .

۲۳ دی ماه سال ۱۳۹۲

اصول برنامه ریزی صحیح

plan

برنامه ریزی یکی از اولین اصول مدیریتی در هر سطحی، چه کلان و چه غیر کلان می باشد ، از برنامه ریزی به عنوان یکی از مهارت های لازم جهت مدیریت صحیح یاد می شود . برنامهریزی یا به عبارت دیگر نقشه راه ( RoadMap) به مجموعه ای از فعالیت ها به منظور رسیدن به هدفی خاص و مشخص می گویند ، برنامه ریزی می تواند کوتاه مدت و یا بلند مدت باشد و همینطور می تواند اهداف متفاوتی را در خود بگنجاند. از ویژگی های برنامه ریزی صحیح در حوزه مدیریتی می توان به : جامع و شامل بودن ، نگاه کلی و جزئی به امور داشتن ، مشخص کردن اهداف در تمام زمینه ها ، انعطاف پذیر بودن برنامه به خصوص در زمینه ی اجرایی و زمانبندی ، کوتاه مدت و بلند مدت بودن ،اشاره کرد.عدم انعطاف پذیری مناسب برنامه ، اجرای برنامه را به مشکل می کشاند،برنامه باید به گونه ای تنظیم شود که اگر در اجرا و یا رسیدن به هدف یک یا چند مورد به مشکل برخورد کرد ، بقیه موارد و اهداف را به چالش نکشد و دچار مشکل نکند ، تهیه یک برنامه متمم در صورت وقوع یک سری از این اتفاقات به عنوان پلان بی معروف می باشد .در برنامه ریزی مدون باید از رویاپردازی امتناع کرد ولی در عین حال رویاها را دید ، خیلی ها برنامه ریزی را مانع پیشرفت های مدیریتی می دانند ، اما چیزی که مشخص و معلوم است ،طبقه بندی شدن امور و مشخص شدن گام ها و اهداف ، حتی اگر مثمر ثمر نباشد ، فکر و ابعاد فکری یک مدیر را از خیلی جهات آزاد می نماید.این بحث در مدیریت استراتژیک قابل بحث است .

۲۰ دی ماه سال ۱۳۹۲

قالب آماده ، طراحی یا پیاده سازی ؟

خیلی از دوستانی که در زمینه وب فعالیت می کنند ، برای تهیه و ساخت وب سایت های ارجاع شده به آنها ، از قالب های آماده استفاده میکنند ، خود من در تهیه و ساخت اکثر وب سایت هایی که به من داده میشود روی به این روش می آورم ، اما سوال هایی که پیرامون این عملکرد زشت و قبیح! پیش می آید این است که آیا اسم این کار طراحی است و یا پیاده سازی ؟ اسم این کار پیاده سازی است ، نه به این معنی که شخصی که از این قالب ها استفاده میکند علم طراحی و ساخت یک قالب کاستوم را ندارد ،بلکه به این معنی که شرایط موجود در قراردادهای ساخت وب سایت ها و مبالغ رد و بدل شده در آنها بسیار ناچیز و کم می باشد به گونه ای که با توجه به شرایط اقتصادی موجود و بالا بودن هزینه ها ، ساخت یک قالب کاستوم صرفه اقتصادی نخواهد داشت ، البته دقیقا همین جا ، یک نکته پیش می آید که نباید این قالب ها و طراحی ها را به عنوان طراحی های کاستومایز شده به کارفرما نشان بدهیم ، چون ممکن است کارفرما هیچ وقت متوجه کاستوم بودن و آماده بودن آن نشود اما ممکن است که به شعور خودمون بی احترامی کرده باشیم . اگر بتوانیم قراردادهای ساخت صفحات وب را به ۳ قسمت ، ارزون قیمت ، متوسط و گران قیمت کلاسه کنیم، می توانیم منصفانه تر و حرفه ای تر کارهای پیش رویمان را با یک وجدان آرام و البته به صرفه انجام بدهیم. اگر قیمت پرداخت شده از سمت کارفرما صرفه اقتصادی ( با دید غیر طمع گرایانه ) بود ، می توانیم به طراحی یک قالب کاستوم بپردازیم ، اما اگر قیمت پرداخت شده کمتر از حد طراحی بود ( با یک دو دو تا چهارتا منصفانه!!! ) می توانیم از قالب های آماده استفاده کنیم ، توصیه من این است که در این حالت حدالمقدور از قالبهای آماده غیر رایگان استفاده کنیم ، اگر هم قیمت پیشنهادی از سمت کارفرما خیلی کم بود توصیه من قالب های کاملا رایگان و یا تهیه و ساخت وب سایت های استاتیک است . یک نکته مهم که با تجربه به آن رسیدم ، صداقت در کار است که برعکس تصور خیلی ها جوابگو هم می باشد .

 

ادامه خواندن