۷ آذر ماه سال ۱۳۹۲

کارگاه آموزشی HTML۵ و CSS۳

WorkshopHC۱۹ ، ۲۰ و ۲۱ آذر ماه ، یک کارگاه آموزشی دارم ، که تو این کارگاه ، به آموزش HTML5   و CSS3  خواهم پرداخت ، روش کار به این صورت است که به صورت مهندسی معکوس ابتدا یک قالب را کاملا آنالیز می کنیم و بعد از آن به صورت دقیق به آموزش المان ها و دستورهای مرتبط می پردازیم ، همیشه در تمام دوره هایی که برگزار کردم از اصول کاربردپذیری و استاندارد سازی هم صحبتی داشتم و رعایت این نکات را در کنار طراحی زیبا لازم می دونم ، طبیعی است در این دوره هم به این نکات تا حدودی اشاره خواهم داشت ، در روز آخر به منظور اجرای آموخته های دانش آموختگان و درک بهتر مطالب به ساخت ایده های آن ها ( تحت وب ) خواهیم پرداخت که این ایده ها برای گروه های ارائه دهنده محفوظ است و تنها هزینه های اجرای این طرح تحت حمایت پروژه نارجیس می باشد . مدت دوره ۱۶ ساعت و هزینه آن ۱۵۰ هزارتومان  است که برای دانشجویان تخفیف ۱۰ درصدی اتخاذ شده است . به منظور اطلاعات بیشتر می توانید به سایت پلاس سیل سر بزنید.

۱۲ مهر ماه سال ۱۳۹۲

هفت اشتباه طراحی وب از دید کاربردپذیری

از سالها پیش، اشتباهات زیادی در طراحی وب‌سایت‌ها وجود داشت که به مرور زمان تعدادی از این عادت‌های غلط به فراموشی سپرده شدند و تقریبا در طراحی‌های  جدید، دیده نمی‌شوند. اشتباهات رایج در طراحی  را می‌توان به چند دسته  تقسیم کرد. مثلا استفاده نامناسب از تگ‌های HTML یا استایل‌ها و غیره که باعث می‌شوند طراحی استانداردی به وجود نیاید. در این مطلب با این دسته از اشتباهات کاری نداریم و به بررسی  نکاتی از دید کاربردپذیری می‌پردازیم که رعایت نکردن آنها ، بازدیدکنندگان سایت را ناراضی خواهد کرد و باعت به وجود آمدن خاطره و تجربه بدی از سایت در ذهن آنها خواهد شد.

ادامه خواندن

اصول کاربردپذیری

ما روزانه با بسیاری از محصولات نظیر وسایل منزل، آشپزخانه، ابزار کار، وب سایت، نرم افزار، دستگاه های سخت افزاری مختلف سر و کار داریم، هر از کدام از این محصولات دارای خصوصیاتی هستند که باعث می گردد تا با آن محصول راحت تر کار کنیم یا شاید دارای خصوصیاتی هستند که کار کردن با آن محصول را سخت می کند، رعایت یا عدم رعایت اصول کاربردپذیری باعث می گردد تا کار کردن با یک محصول راحت یا سخت باشد.
اصول کاربردپذیری عبارتند از:
Memorability ( یادآورپذیری): به خاطر آوردن استفاده از یک محصول چقدر راحت است.
Learnability ( آموزش پذیری): آموختن نحوه استفاده از یک محصول چقدر آسان است.
Utility ( امکانات ): یک محصول چه امکاناتی را برای کاربر فراهم می سازد تا باعث شود کاربر سریع تر و راحت تر با یک محصول کار کند.
Efficiency ( کارآیی ): یک محصول چقدر می تواند باعث افزایش بهره‌وری گردد.
Findability ( یافت پذیری ): طراحی یک محصول چقدر کمک می کند تا شما یک گزینه را براحتی پیدا کنید.
Accessibility ( دسترسی پذیری): طراحی محصول به گونه ای است که افراد با توانایی های مختلف بتوانند براحتی با محصول کار کنند.
منابع:
کاربردپذیری در ویکی پدیا

۵ مهر ماه سال ۱۳۹۲

بازی: من چطور از توییتر استفاده می‌کنم؟

آرش زاد یک بازی وبلاگی در مورد استفاده از توییتر را شروع کرد، من هم در این مطلب نحوه استفاده ام از توییتر را به عنوان یک تجربه شخصی می‌نویسم.

twitterاولین نکته ای که در مورد توییتر برای من هست تاریخ ورودم به توییتر است که برمیگرده به سال ۱۳۸۷ ، اما بعد از مدتی به خاطر مسائلی که وجود داشت دی اکتیو و دوباره از سال ۸۹ رسما فعالیت خودم رو تو توییتر شروع کردم ، ابتدا اکانت من hoomanr1991 بود که بعدا متوجه شدم مثل شماره موبایل هرچی اکانت رندتر باشه بهتره به همین علت بود که سعی کردم یک اسم و اکانتی رو درست کنم که هم جمع و جور باشه و هم فقط اسمم باشه و بس ، به همین دلیل اکانت رو تغییر نام دادم و شد hoomanrezvani@
ادامه خواندن

سئو رمز و راز نیست، سئو همان بهینه سازی وب است

seo1بارها شده که وقتی با مشتری و حتی اقوام نزدیک از چیزی به اسم سئو صحبت میکنم ، با یک حالت تمسخر و دید کلاهبرداری میپرسند ، حالا واقعا همچین چیزی هست ؟ اما اگر عینا همون جمله بندی رو با یک لغت جایگزین به جای سئو انجام میدادم ، یعنی از بهینه سازی وب سایت استفاده میکردم ، با یک دید علمی و صادقانه با قضیه روبه رو میشدند ،خوب علت چیست ؟ در واقع سئو با بهینه سازی وب ، هیچ تفاوتی نمیکند ، اما چرا تنها با یک لغت دید مشتری کلملا تغییر می کند ؟

علت دقیقا از اون جایی شروع شد که عده ای دوست و همکار عزیز ، به منظور کسب درآمد از قانون ها و راز هایی برای افزایش پیج رنک گوگل و بالا رفتن در صفحات جستجو صحبت کردند و این محبت و شگرد استادانه را با استفاده از یک لغت مخفف و انگلیسی ، یک هنر معرفی کردند و وقتی این هنرها و تکنیک هایشان جواب نداد ، باعث از بین رفتن این اسم و حقیقت پشتش شد .

ادامه خواندن

طراحی سایت های ایرانی ، پسرفت یا پیشرفت؟

چیزی که این روزها بیش از پیش قابل رویت است ، حضور چشمگیر طراحان وب در عرصه کسب و کار این روزهای بازار است ، از نیازمندی ها گرفته تا مجلات و روزنامه ها و همینطور اینترنت ، شاهد تبلیغات طراحان وب هستیم که طیف کیفیت کاری آنها ، از نوع و تبلیغات آنها کم و بیش قابل تشخیص است . اما چیزی که حدس زدنش دور از ذهن هم نیست ، حضور استعداد هایی در این زمینه در پشت پرده و دیده شدن افرادی است که شاید به حق لایق طراح وب خوانده شدن نیستند و به دلیل حجم تبلیغات ، بهتر از استعدادهایی که کارشان بهتر است ، دیده میشوند.

ادامه خواندن

پایان عصر وبلاگ نویسی و صفحات پروفایل شخصی

twi-fb-blogبا اینکه وبلاگ نویسی و طراحی وب ، پدیده تقریبا نو ظهوری در کشور ما محسوب میشود ، اما شاید این از شانس بد ما بود که طلوع آفتاب وبلاگ نویسی و صفحات وب شخصی با ظهور پدیده ای دیگر به اسم میکروبلاگینگ و فیسبوک مواجه شد ، که باعث شد، پروفایل های شخصی و البته وبلاگ نویسی به بلوغ خود آنطور که باید میرسیدند ، نرسند.

امروزه بیشتر بجای ساخت صفحات وب شخصی ، شاهد ظهور صفحاتی در فیسبوک هستیم که البته از حق نگذریم رسالت پروفایل شخصی رو هم به خوبی حفظ کرده است. بجای ترویج فرهنگ بلاگ نویسی و نوشتن ، مینویسم اما به صورت میکرو که این باعث دوری ما از وبلاگ نویسی میشود ، چرا که وقتی که باید صرف نوشتن مقاله بکنیم ، ویرایش کنیم و … در ۱۴۰ کاراکتر در اشتراک میگذاریم و چه بسا که خواننده های بیشتری هم نسبت به بیننده های وبلاگمان داشته باشد . اما خوب باید بدونیم که تلویزیون دیدن با سینما رفتن فرق داره!!!!
ادامه خواندن